وکیل حضانت فرزند

وکیل حضانت فرزند نقش بسیار مهمی در مواردی دارد که نیاز به تصمیم گیری در مورد حضانت فرزندان و تعیین حقوق والدین دارد. وکیل حضانت فرزند عموماً به عنوان نماینده حقوقی و مشاور حقوقی والدین در مقابل دادگاه عمل می کند و آنها را در مسائل حقوقی مربوط به حضانت فرزندان نمایندگی می کند. وکیل حضانت فرزند باید دارای دانش و تجربه کافی در زمینه حقوق خانواده و حقوق فرزندان باشد تا بتواند بهترین مشورت ها و راهنمایی ها را به والدین ارائه دهد و حقوق فرزندان را حفظ کند.

وکیل حضانت فرزند به والدین کمک می کند تا تصمیمات بهتری در مورد حضانت، مسائل مالی، تقسیم دارایی و مسائل دیگر مربوط به فرزندان خود بگیرند. او نقش مهمی در رسیدگی به اختلافات میان والدین دارد و سعی می کند تا بهترین راه حل ها را برای حفظ منافع فرزندان پیدا کند. وکیل حضانت فرزند باید دارای مهارت های ارتباطی بالا، توانایی حل مسائل، اخلاق حرفه ای و دقت در کار باشد تا بتواند والدین را بهترین تصمیمات را بگیرند و بهترین مصلحت فرزندان را حفظ کنند. از آنجایی که اختلافات خانوادگی می تواند برای فرزندان آسیب آور باشد، وکیل حضانت فرزند نقش مهمی در کمک به حل این اختلافات دارد تا فرزندان از آن تحت تأثیر قرار نگیرند.

بهترین وکیل حضانت فرزند

وکیل خوب برای حضانت فرزند

مریم نصراللهی وکیل حضانت فرزند در تهران میتواند شما را در گرفتن حضانت فرزندتان کمک کند.

وکیل حضانت فرزند چه می کنند؟

پرونده های حضانت فرزند می تواند موقعیت های بحث برانگیز باشد که احساسات زیادی را بین همه طرف های پرونده در بر می گیرد. روند قانونی حل و فصل پرونده های حضانت فرزند می تواند چالش برانگیز و پیچیده باشد و اغلب باعث می شود والدین احساس ناامیدی، ترس و استرس داشته باشند. وجود وکیل حضانت فرزند در کنار شما نه تنها به کاهش استرس ناشی از دادرسی کمک می کند، بلکه می تواند تفاوت بزرگی در به دست آوردن نتیجه مطلوب از پرونده ایجاد کند.

وکیل حضانت فرزند می توانند بدون دخالت احساسات با طرف مقابل مذاکره کنند. این یک نکته مهم است، زیرا داشتن یک نماینده بی‌طرف برای مذاکره و حمایت از شما، در عین حال که همسطح بمانید، یک ویژگی ارزشمند برای یک توافق موفق است. همسران، شرکا یا اعضای خانواده قبلی که روابط پیچیده ای داشته اند، اغلب زمانی که یک متخصص حقوقی واجد شرایط را برای کمک به آنها در پرونده خود استخدام نمی کنند، وضعیت پیچیده تری را ایجاد می کنند.

وکیل حضانت باتجربه همچنین به مدیریت مهلت‌ها و کلیه اسناد مربوط به پرونده‌های حضانت فرزند عادت دارند. از دست دادن یک جلسه مهم در دادگاه یا عدم تشکیل پرونده به موقع می تواند مشکلات جدی برای یک فرد ایجاد کند و داشتن وکیل حضانت برای رسیدگی به جزئیات آرامش خاطری را فراهم می کند که هنگام مقابله با حضانت فرزند ضروری است.

یکی دیگر از عوامل کلیدی در شرح وظایف وکلای حضانت فرزند این است که آنها وکالت موکل خود را در دادگاه انجام می دهند. اکثر مردم از قوانین مربوط به پرونده حضانت فرزند خود بی اطلاع هستند، اما یک وکیل حضانت با تجربه می داند و برای یک نتیجه معقول برای موکل خود مبارزه خواهد کرد. از آنجایی که احساسات در پرونده‌های حبس زیاد می‌شود، داشتن وکیلی مهم است که از منافع شما دفاع کند و در مقابل قاضی یا میانجی خونسرد و خونسرد بماند.

وکیل حضانت فرزند همچنین دارای مجموعه مهارت و تجربه ای هستند که به والدین کمک می کنند تا توافق نامه های حضانت فرزند خود را اصلاح کنند. اکنون بیش از هر زمان دیگری، مسائل مربوط به حضانت با استفاده از توافق نامه های فرزند پروری که توسط دادگاه الزام آور است، حل می شود.

زندگی اتفاق می‌افتد، و گاهی اوقات این توافق‌ها نیاز به اصلاح دارند تا برنامه‌های تغییر مکان، مکان خانه یا سایر مسائلی که ممکن است در دوران خردسالی فرزند وجود داشته باشد، مطابقت داده شود. یک وکیل حضانت با تجربه می تواند به موکل کمک کند تا در توافقنامه حضانت تغییراتی ایجاد کند، که همچنین تضمین می کند که شخص هیچ یک از شرایط قرارداد را نقض نمی کند.

سایر مسائل پیچیده ای که وکیل حضانت فرزند با آن سروکار دارد، موقعیت های حقوقی است که شامل اختلافات بین المللی در مورد حضانت است. هنگامی که والدین در کشورهای مختلف زندگی می کنند، مجموعه ای کاملاً جدید از قوانین وارد عمل می شوند و داشتن وکیلی که بتواند نکات و نکات سیستم حقوقی را بررسی کند بسیار ارزشمند است.

علاوه بر این، وکیل حضانت فرزند می توانند به مشتریان کمک کنند تا در مورد نرخ های معقول حمایت از فرزند مذاکره کنند. مانند قراردادهای والدینی، گاهی اوقات اصلاح میزان پرداخت های ماهانه حمایت از فرزند مناسب است و یک وکیل حضانت فرزند می تواند در ایجاد این امکان کمک کند.

وکیل حضانت فرزند در تهران

چرا باید وکیل حضانت فرزند استخدام کنم؟

برای به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن برای وضعیت خود، ایده خوبی است که یک وکیل حضانت فرزند را در نظر بگیرید. در شرایطی که هر دو طرف در ابتدا با یکدیگر همکاری می کنند، پیش آمدن مسائلی که باعث ایجاد شکاف یا خصومت می شود، غیر معمول نیست. داشتن وکیل برای رسیدگی به امور قانونی دادرسی دادگاه و همچنین نمایندگی شما در میانجیگری یا در دادگاه نیز بسیار مفید است.

اگر پرونده شما پیچیده است، از حوزه های قضایی عبور می کند، یا اگر فرد مقابل شما تلاش می کند ارتباط شما با فرزندتان را محدود کند، وکیل شما می تواند برای نوع توافق حضانت مورد نظر شما مبارزه کند. علاوه بر این، اگر دادگاه شما را ملزم به شرکت در کلاس‌ها یا شرکت در درمان می‌کند، در حال حاضر در مضیقه هستید، و یک وکیل حضانت فرزند می‌تواند به شما کمک کند تا در سیستم دادگاه و در عین حال که حقوق والدین خود را حفظ کنید، راهنمایی کنید.

در مواردی که فرد مقابل شما وکیل استخدام کرده است، مهم است که شخص عادلانه وکالت داشته باشد. بدون وکیل، فرد در مضیقه قرار می گیرد و می تواند او را در معرض خطر عدم دستیابی به نتیجه معقول قرار دهد. اگر مطمئن نیستید که باید یک وکیل استخدام کنید یا خیر، ایده خوبی است که درخواست مشاوره بدهید و پس از اینکه ایده بهتری در مورد آنچه ممکن است مورد شما باشد، تصمیم بگیرید.

هزینه وکیل برای گرفتن حضانت فرزند

در حالی که هزینه وکیل حضانت فرزند ممکن است یکی از اولین سوالاتی باشد که والدین داشته باشند: که هزینه وکیل حضانت فرزند چقدر است؟ پاسخ این است که، بستگی دارد. عوامل زیادی در رسیدگی به حضانت فرزند دخیل هستند، و هر چه این رسیدگی پیچیده تر و طولانی تر باشد، هزینه آن متفاوت تر خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر والدینی که طلاق می گیرند، در چه کسی باید حضانت فیزیکی داشته باشد، موضوع روشن و ساده باشد، به احتمال زیاد مقدار متوسطی خواهد بود. مقدار دقیق به طور کامل کاهش خواهد یافت و در مورد اینکه وکیل شما چقدر هزینه می کند و هزینه های دیگر مانند هزینه های تشکیل پرونده و اینکه آیا از کارشناسان یا متخصصان استفاده کرده اید همگی در تعیین هزینه وکیل حضانت تاثیر دارد.

بهترین وکیل حضانت فرزند

برخی از زمینه های عملی مربوط به حضانت فرزند

حوزه حقوق خانواده موضوعات بسیار متنوعی را در بر می گیرد، از جمله: حضانت فرزند، طلاق، حمایت از همسر، ملاقات با فرزند، نفقه فرزند، و پدری. بسیاری از حوزه‌های عملی در حقوق خانواده به یکدیگر مرتبط هستند و وکلای مجرب خانواده در وکالت از موکلانی با نیازهای متعدد به خوبی تبحر دارند.

به عنوان مثال، فردی که طلاق می گیرد ممکن است با مسائل مربوط به حضانت، ملاقات، نفقه و نفقه فرزند نیز سر و کار داشته باشد. در استخدام یک وکیل خانواده، او می تواند مطمئن باشد که تمام نیازهای حقوقی او برآورده خواهد شد و او در هر روند قانونی آتی به طور منصفانه وکالت خواهد داشت.

قانون جدید حضانت فرزند چیست؟

بر اساس قوانین جدید، حضانت فرزندان تا سن ۷ سالگی به مادر تعلق دارد و پس از آن، اگر فرزند دختر باشد، تا سن ۹ سالگی با مادر خواهد بود. اما اگر فرزند پسر باشد، از سن ۷ تا ۱۵ سالگی (سن بلوغ جنسی) با پدر خواهد بود. این تغییرات در قوانین حضانت، نسبت به قانون قدیمی که حضانت فرزندان تا دو سالگی با مادر بوده و سپس به پدر واگذار می‌شد، اهمیت زیادی دارد. همچنین، دختران پس از سن ۹ سالگی و پسران پس از سن ۱۵ سالگی، می‌توانند خودشان تصمیم‌گیری کنند که زیر حضانت کدام والد باشند.

در صورت وجود اختلاف بین والدین بر سر حضانت فرزندان پس از سن ۷ سالگی، دادگاه با بررسی مدارک و شواهد و در نظر گرفتن مصلحت فرزند، سرپرستی را مشخص می‌کند. این موضوع می‌تواند منجر به ادامه حضانت فرزندان توسط مادر بعد از سن ۷ سالگی شود. همچنین، هر والدینی که حضانت را بر عهده گرفته باشد، حق امتناع از این کار را ندارد و دادگاه ممکن است حضانت را به والدی اجبار کند که این مسئولیت را پذیرفته است.

قانون حضانت در ایران

با توجه به عدم تعریف حضانت در نص قانون موضوعه ایران و لحاظ مقررات مرتبط موجود در قانون، حضانتی که مدنظر مقنن ایران است بیشتر ناظر به حمایت جسمی از کودک است هر چند که حمایت روحی و اخلاقی طفل نیز در این نهاد حقوقی ، هم در حقوق اسلام و هم در حقوق جدید ایران، منظور بوده است ۶۵حضانت در وهله اول هم حق و هم تکلیف طبیعی و قانونی والدین است و تا زمانی که والدين طفل صلاحیت نگهداری و حضانت طفل را دارند غیر از اینها هیچ شخصی اعم از خویشان پدری یا مادری نمی توانند در این مورد ادعایی داشته باشند.
حضانت و نگهداری طفل تا ۷ سالگی با مادر است و بعد از هفت سالگی با پدر می باشد مگر اینکه در نگهداری طفل اختلاف حاصل شود که در این صورت حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.
لازم به ذکر است قبل از قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ در خصوص حضانت طفل و مقررات آن از حیث حق تقدم صلاحیت والدین نسبت به حضانت ابهامات و تقدیرهای مختلفی وجود داشت که قانون اخیرالذکر به اختلافات و ابهامات پایان بخشید. مسئله قابل اختلافی که في مابین حقوقدانان مطرح است صلاحيت مادر در حضانت طفل بعد از ازدواج می باشد که برخی ازدواج مادر را برابر با عدم صلاحیت وی می دانند و برخی ازدواج مادر را در صورتی که دادگاه خلاف مصلحت طفل تشخیص دهد موکول می کنند که غالبا نظر اخیر در رویه قضایی جنبه اجرایی پیدا کرده است ۶۶ برابر ماده ۱۱۷۰ ق.م .

اگر مادر در مدتی که حضانت طفل با او است مبتلا به جنون شود یا به دیگری شوهر کند حق حضانت مادر زابل و چنين حتی به پدر اعطا خواهد گردید. ولی با توجه به مقنن ۱۳۹۱ (مستنبط از مواد ۴۱ و ۴۵ قانون جدید حمایت خانواده) اگر دادگاه تشخیص دهد مادر، با اینکه شوهر دیگری اختیار کرده، برای نگهداری کودک مناسب تر از پدر است، حضانت را با توجه به مصلحت طفل به مادر خواهند داد ۶۷ملاقات طفل تیز برابر ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی حق والدینی که حضانت طفل را عهده دار تریست می باشد.
ملاقات طفل هر چند که مطابق قانون مدنی و سایر قوانین برای ابوین شناخته شده است ولی این حق منحصر به پدر و مادر نیست و اجداد پدری و مادری تیز نباید از این حق محروم کردند و حتی در هر مورد که دادگاه ملاقات طفل با سایر خویشان مثل برادران و خواهران را ضروری یا مفید تشخیص دهد، می تواند در این زمینه رای مقتضی صادر کند۶۸. البته مقنن ۹۱ تلویحا حق ملاقات را به غیر از والدین طفل به اشخاص ذی نفع تسری داده است که منطوق ماده ۴۱ قج ح خ موید امر می باشد.

حضانت فرزند پس از فوت والدین با چه کسی است؟

پس از فوت والدین، حضانت فرزندان به جد پدری او واگذار می‌شود. اگر جد پدری هم فوت کرده باشد، حضانت به نزدیک‌ترین اقوام او مثل دایی، خاله، عمو و عمه واگذار می‌شود.

در مواردی که فرزند خویشاوندان نزدیک نداشته باشد یا خویشاوندان او به دلیلی از گرفتن حضانت و سرپرستی امتناع کنند، مراجع قانونی و قضات دادگاه معمولا حضانت و سرپرستی کودک را به سازمان‌های اجتماعی حمایتگر و یا مراکز بهزیستی جهت حمایت و نگهداری واگذار می‌کنند.

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

گرفتن حضانت فرزند توسط مادر، می‌تواند با توجه به شرایط فرزندان و والدین، متفاوت باشد. به طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی، مراقبت از فرزندان یکی از وظایف اساسی پدر و مادر است و آنها باید تا زمانی که فرزندانشان مستقل می شوند، از آنها مراقبت کنند.

اگر به هر دلیلی زوجین نتوانند به زندگی مشترک خود را با یکدیگر ادامه دهند و از هم جدا شوند، باید توافق کنند که چگونه از فرزندان خود مراقبت کنند. طبق قوانین موجود، نگهداری و حضانت از کودکان تا سن هفت سالگی بر عهده مادر است و بعد از آن به پدر واگذار می شود.

باید یادآور شویم که پس از سن هفت سالگی، حضانت کودکان بر اساس جنسیت آن‌ها متفاوت است. به عبارت دیگر، حضانت دختران از ۷ تا ۹ سالگی که در آن بلوغ جنسی اتفاق می‌افتد، در اختیار پدر قرار دارد و پس از آن دختر می‌تواند به صورت مستقل تصمیم بگیرد که با کدام والدین زندگی کند.

اما وضعیت پسر به طرز متفاوتی است، به این معنی که از سن ۷ تا ۱۵ سالگی، سرپرستی و حضانت او با پدر است. اما پس از آن، پسر قادر است  درباره آینده‌اش خود و اینکه با پدر زندگی کند یا مادر به صورت مستقل تصمیم بگیرد.

اگر مادری قصد داشته باشد حضانت کامل فرزندان خود را از پدر بگیرد، ابتدا باید با ارائه مدارک قاطع و معتبر، اخلاق و رفتار نامناسب پدر را به دادگاه اثبات کند. سپس با استناد به این مدارک، دادگاه می‌تواند حضانت فرزند را از پدر او سلب کرده و به مادر او واگذار نماید .

 از جمله مواردی که جز انحرافات اخلاقی محسوب شده و موجب سلب حضانت فرزندان از پدر می شود، می توان به مواردی همچون ابتلا به بیماری های روانی و عصبی، فساد اخلاقی و بی احترامی، وابستگی به مواد مخدر، سوء استفاده از کودکان و تحریک آنها به رفتارهای نادرست و خلاف اخلاق اشاره کرد.

یک راه دیگر برای زن برای کسب حضانت کامل فرزندان به طریقی خلاف روال قانونی این است که با همسرش توافق کند و در مقابل انجام دادن برخی از وظایف اجتماعی مانند بخشش مهریه و نفقه و همچنین اجرت المثل، حق حضانت و نگهداری از فرزندان را به دست بیاورد.

همچنین، اگر مادر به دادگاه ثابت کند که فرزندش به زندگی روحی و عاطفی با او بسیار وابسته است و جدا شدنش از مادر می‌تواند برای او مشکل ساز باشد، دادگاه می‌تواند با اشاره به این موضوع حضانت فرزندان را به مادر واگذار کند.

سن حضانت

١- قواعد و مواد مرتبط با حضانت و ملاقات طفل مواد ۱۹۶۸ الی ۱۱۷۹ قانون مدنی و مواد ۴۰ الی ۴۵ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ است.
۲- حضانت و ملاقات طفل هر دو از آثار نسب مشروع می باشد.
٣- حضانت هم حق و هم تكليف ابوین است.
۴- علاوه بر مقررات داخلی در اسناد بین المللی از جمله پیمان نامه حقوق کودک تاکید زیادی بر نقش خانواده در رشد کودک شده است.
5- حضانت و نگهداری طفل وقتی موضوعیت پیدا می کند که والدین جدا از هم زندگی می کنند یا حداقل تصمیم بر جدایی دارند که در این صورت حق تقدم تا سن هفت سالگی با مادر بوده و پس از آن با پدر است۔
۶- بعد از هفت سالگی حضانت طفل الزاما با پدر نیست بلکه در صورتی که پدر شایستگی و صلاحیت نگهداری را داشته باشد از حق حضانت برخوردار می باشد در غیر این صورت حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک با دادگاه خانواده خواهد بود.
۷- اگر مادر در مدتی که قبل از هفت سالگی) حضانت طفل با او است مبتلا به جنون شود حق حضانت وی زایل و پدر صلاحیت حضانت را دارا خواهد شد هرچند ماده ۱۱۷۰ ق.م جنون پدر را مقرر نداشته ولی ملاک حکم در جنون پدر و مادر یکی است، لذا می توان گفت در صورت جنون پدر حضانت به مادر اعطا می شود. اما اگر مادر در چنین وضعیتی (قبل از هفت سالگی) شوهر کند موضوع حالت تسبی پیدا می کند بدین توضیح که هرچند برابر ماده ۱۱۷۰ ق.م شوهر کردن مادر موجب سلب صلاحیت وی است ولی اگر دادگاه خانواده تشخیص دهد که مادر با اینکه شوهر کرده، برای نگهداری طفل مناسب تر از پدر است حضانت را با توجه به مصلحت طفل به مادر خواهد داد.

۸- هرگاه بر اثر ازدواج مادر، حضانت طفل به پدر واگذار شود و پس از مدتی ازدواج مادر منحل گردد حق مادر (قبل از هفت سالگی) بر حضانت باز خواهد یافت. همچنانکه بهبود یافتن مجنون نیز موجب برقراری حق حضانت بر مادر می گردد.
۹- سلب حضانت از دارنده اولویت حضانت طفل مطابق ماده ۱۱۷۳ ق.م پیش بینی شده است.
۱۰- مصادیق سلب حضانت در قانون مدنی (ماده ۱۱۷۳ق. م) جنيه حصری ندارد و ممکن است دادگاه خانواده موارد دیگری را مشمول عدم صلاحیت دارنده ی حضانت بداند
۱۱- تعیین شخص ناظر وفق ماده ۴۱ ق.جح بخیر مسئول حضانت در قانون ایران قاعده ای جدید و سودمند است.
۱۲- آوردن عنوان « رعایت مصلحت طفل » در تمامی تصمیمات دادگاه خانواده در مواد ۴۱ و ۴۵ ق ج ح خ بیانگر اهمیت مصلحت رشد و حضانت طفل بوده که مقنن قائل شده و در حقیقت آن را محور كلیه ی تصمیمات راجع به طفل دانسته است.

آیا حضانت قبل از طلاق با مادر است؟

در مورد حضانت فرزند در صورتی که توافقی بین طرفین انجام نگرفته باشد در دادگاهی که به منظور صدور حکم طلاق برگزار می شود در مورد حضانت طفل نیز تصمیم اتخاذ می گردد. و تا 7 سالگی حضانت فرزند با مادر است. و هیچ یک از طرفینی که حق حضانت را دارند نمی توانند دیگری را از ملاقات با فرزند محروم نمایند و این کار جرم محسوب می شود.

حضانت فرزندان دختر 7 و 12 ساله با چه کسی است؟

حق حضانت را هیچ یک از والدین نمیتواند از دیگری سلب کند و حضانت دختر 7 ساله تا 9 سالگی با پدر میباشد.

گرفتن حضانت فرزند از خارج از کشور

با سلام. بنده بعد از مدتی جدایی بدون طلاق و پرداخت مهریه خانمم خارج کشور زندگی میکنم .اگر همسرم برای طلاق غیابی اقدام کند آیا میتوانم توسط وکیل حضانت فرزندم را در ۷ سالگی بدون پرداخت مهریه بگیرم ؟ اگر جواب منفی است آیا از طریق پدرم یا هر راه دیگری میتوانم پسرم را به خارج منتقل کنم؟ بله در صورتیکه فرزند 7 سال تمام باشد میتوانید برای گرفتن حضانت فرزند و بردن ایشان به خارج از کشور اقدام نمائید.

5/5 - (2 امتیاز)